De kunstenaars


Tiong Ang • Werd geboren in Surabaya (Indonesië) in 1961 uit Indonesisch/Chinese ouders en verhuisde op vierjarige leeftijd met zijn familie naar Nederland. • Settlements (werktitel): installatie en werkperiode waarin het publiek deelneemt en bijdraagt aan een tot stand komende film/docusoap over het proces van ‘vervloeiing/ versmelting’. Het procesmatige karakter van het werk ontvouwt zich door middel van opnameperiodes met een kleine filmcrew en een aantal acteurs en/of bezoekers, waarbij gebruik zal worden gemaakt van het gehele environment als setting. ‘Deelname aan The Unwanted Land lijkt op het eerste gezicht een bevestiging van de nadruk op de autobiografische migratie die in de levens van de deelnemers heeft plaatsgevonden en die in een hernieuwde stellingname de kwaliteit van de artistieke zeggingskracht geen rol zou moeten spelen. Ik wil deze ‘bevestiging’ aan de orde stellen, op een absurde manier bevragen zodat een nieuwe realiteit ontstaat uit de wisselwerking van fictie en realiteit.’



David Bade • Werd geboren op Curaçao in 1970 uit Nederlandse ouders en verhuisde als kind met zijn familie naar Nederland. Terug op Curaçao stichtte hij met zijn echtgenote Nancy Hoffmann in 2006 het Instituto Buena Bista. • Unwanted area (werktitel): ruimtelijke installatie waarin de bezoeker een ontdekkingsreis aangaat, een parcours aflegt, waarin h/zij zich ‘unwanted’ voelt of op ‘unwanted’ terrein begeeft. ‘Het idee om een soort “kamp Unwanted” op te zetten, prikkelt mijn fantasie enorm. De titel ‘Unwanted Land’ deed dat al vanaf het begin en de grote ruimte van het Museum Beelden aan Zee lijkt me zeer geschikt om een format, plattegrond en/of parcours op los te laten. Een omgeving waar het unheimische broeit in nauwelijks te duiden sferen, maar evenzo goed letterlijk discriminatorisch kan zijn en allerlei variaties daarbinnen en daartussen. Het moet op de spits worden gedreven.’



Dirk de Bruyn • Werd geboren in Dordrecht in 1950 en emigreerde met zijn ouders naar Australië in 1958, waar hij sindsdien woont en werkt. • Dico de Bruyn (werktitel): relationele installatie die fysieke afwezigheid ‘aanwezig’ maakt, bestaande uit een objectinstallatie en de video-installatie ‘Gesprekken met mijn moeder’. ‘My contribution to the Unwanted Land comes from the outside; from someone who is defined as having been rejected by or having rejected the land of the Netherlands, or of being complicit in making the land unwanted. This is a perception I am not comfortable with and will unpack and re-examine. At the same time what is the question that can be asked about those who left the Netherlands? What is being rejected, what is being run away from? This is a more uncomfortable question at its core. This offers an elusive, difficult and perhaps less immediately gratifying view for those who live in the place left (Netherlands). This is more about issues of shame and guilt ahead of privilege.’



Sonja van Kerkhoff • Werd geboren in 1960 in Hawera, Taranaki, Aotearoa / New Zealand en is sinds 1989 gevestigd in Nederland • Home within-kainga a roto: ruimtelijke installatie met video’s en geluiden die door de bezoeker wordt binnengetreden waarin een deels bekende en onbekende binnen- en buitenwereld wordt ervaren in de persoonlijke relatie tot natuur en cultuur. ‘My approach in creating a boat-shaped intimate enclosure where visitors can feel the textured carpet through their feet is a metaphor not only for the ship my father took as a migrant, but also a metaphor for a body always on the move. Body and canoe and family are all related symbols in Maori culture. Maori people trace their belonging to their tribal area, but also to the canoe which brought their ancestors to New Zealand. ""My canoe is a land you enter, feel and hear. A womb or a spirited place you are within, pierced by video port-holes. Sonja has a statement here which elaborates more on her work in connection with this project."



Renée Ridgway • Werd geboren in 1965 in de VS, is opgegroied in een Nederlandse nederzetting, Nieuw Nederland en verhuisde naar Nederland in 1990. • The Unwanted Land: A Study into Unbecoming Dutch, Part I(werktitel): The integrated multi-media installation will consist of 4 spaces, which all relate to Dutchness, an identity construction formulated in this case by non-indigenous Dutch elements that uses the VOC (Dutch East Indian Company) and the WIC (West Indian Company) as a conceptual paradigm. These stagings invite the viewer to reflect on the construction of Dutchness and investigate emigration, immigration, integration, disintegration and the eventual apparent loss of an appropriated umbrella Dutch identity. The installations will visually and conceptually engage the public with various aspects and treatments I have undergone, as well as those of others. I wish to invite the viewer on a journey of participation that visually imparts a focus on the Dutch colonial past intertwined with my own contemporary immigration narrative, becoming reworked, reinscripted, reconstituted in the here and now.



Rudi Struik • Werd geboren in Amsterdam in 1947 en emigreerde met zijn ouders naar Canada in 1953. In 1978 keerde hij terug naar Nederland • Voyage: ruimtelijke installatie, een uitnodigen tot beweging en een herpositionering tussen hier en daar, zowel fysiek als in waarneming. ‘The word migration signifies movement. Translating this into an art form the installation itself should display movement so the observer is confronted with the decision of migrating, repositioning. The installation will be composed of three elements symbolizing voyage. The first element is the expanse between here and there. The second element is what defines the here and the there. The third element is visions of going between the two, seen differently in both directions. The installation as a whole signifies a potential voyage. Standing on the here, when will you make the final step?’




(C) 2008 - Alle rechten voorbehouden

Deze pagina afdrukken